امروزه بستهبندی به یک عضو جدانشدنی از محصول و کالا تبدیل شده است. در گذشته اگر چه نقش بستهبندی تنها حفظ و نگهداری از محصول بود؛ اکنون ویژگیهایی چون تبلیغ، انتقال اطلاعات، بازاریابی، ارتباط با مشتری، حمل و نقل آسان و … نیز به مجموعهی نقشهای آن افزوده شده است. عدم توجه به بستهبندی باعث خروج ارزش افزوده و ارزش پایین کالا و محصولات خواهد بود. آمار و تحقیقات انجام شده در این حوزه نشان میدهد که بستهبندی موجب توسعهی صادرات و ارزآوری خواهد شد.
بستهبندی نقش بازاریاب در بازارهای جهانی
میتوان از بستهبندی به عنوان ابزاری برای بازاریابی در بعد ملی و بین المللی یاد کرد که نقش پررنگی را در افزایش فروش به خود اختصاص داده است. از چند دههی اخیر موضوع بستهبندی در بنگاههای اقتصادی برای تقویت قدرت رقابت خود در بازارهای داخلی و خارجی و افزایش سهم خود در بازارهای رقابتی از اهمیت ویژهای برخوردار است. صنعت بستهبندی یکی از عوامل مهم در برندسازی و بازاریابی کالا در بازارهای صادراتی محسوب میشود. بستهبندی امروزه در همهی بخشهای زندکی بشر نمود پیدا کرده است. از اقلام مواد غذایی و دارویی گرفته تا کالاهای مصرفی و لوازم خانگی و کالاهای صنعتی و استراتژیک مانند محصولات پتروشیمی همه با بستهبندیهای مرتبط برای عرضه به مصرفکنندگان آماده شده است.
هزینهی بستهبندی و تاثیر مثبت آن در فروش

در تحقیق و بررسی موضوع بستهبندی ،علاوه بر اثر آن، تاثیر متغیرهای مهمی از قبیل ارزش افزوده، نرخ ارز موثر واقعی و نرخ تعرفهی موزون وارداتی را بر صادرات فعالیتهای مختلف صنعتی ایران با استفاده از روش دادههای تابلویی مورد تخمین و تجزیه و تحلیل قرار داده است. نتایج این تحقیق نشان میدهد، اگر چه هزینهی بستهبندی برای بیشتر تولیدات صنعتی ایران قابل ملاحضه نیست، اما تاثیرات مثبت آن بر صادرات کالا در بازاهای جهانی ملموس و مشهود میباشد.
بستهبندی حامل اطلاعات با ارزش

بستهبندی میتواند اطلاعات بسیاری را با خود حمل و به مصرفکننده انتقال دهد. این اطلاعات میتواند شامل طرز تهیهی محصول، میزان کیفیت، طرز استفاده، شرکت تولید کننده، برند تجاری شرکت و … باشد. عدم توجه به بستهبندی کالا، موجب میشود کالاهای صادر شده در کشور مقصد به نام شرکت دیگری ثبت و در جهان توضیع شود. در این زمینه میتوان به سنگهای فیروزهای اشاره کرد که از معادن پربار ایران استخراج و به صورت خام به ترکیه ارسال میشود و در نهایت پس از تراش و پرداخت به نام فیروزهی ترکی به نقاط مختلف جهان در حال ارسال است؛ در حالی که محل استخراج این سنگ زیبا از منطقهای در نیشابور استخراج میشود و نامی از آن روی سنگهای فیروزه در خارج از کشور دیده نمیشود. پسته و زعفران با کیفیت ایران نیز در چنین وضعیتی به سر میبردند که هم اکنون تدابیری برای بستهبندی آنها از طرف شرکتهای تولیدکننده در نظر گرفته شده است
عاقبت عدم توجه به بستهبندی محصولات منحصربهفرد
متاسفانه صنایع دستی ساخته شده در ایران که ریشه در تاریخ فرهنگی این کشور دارند نیز ارتباط بیگانهای با بستهبندی دارند. متاسفانه به دلیل تصورات غلط تولیدکنندگان و دانش اندک دربارهی موضوع بستهبندی، آنها را از انجام فرایند بستهبندی باز داشته است. وجود نام و نشانههایی از کشور عزیزمان ایران بر روی محصولات و صنایع دستی تولید شده در این کشور میتواند موجب افتخار و شهرت نام آن و سپس موجب فروش بیشتر شود که از بخت بد به علت سهلانگاری سازمانهای وابسته و عدم وجود راهنما برای تولیدکنندگان، چنین فرصتی را از آن ها دریغ کرده است.