یکی از چالش‌های بسیار بزرگی که تولید کننده‌ها همواره با آن درگیر هستند انتخاب یک بسته‌بندی مناسب و جذاب است. درواقع انتخاب نوع بسته‌بندی از فرایندهای بسیار مهم در مرحله‌ی فروش می‌باشد. ظاهر بسته‌بندی اولین ویژگی یک محصول است که در نگاه اول در تصمیم مشتریان تاثیر می‌گذارد. این دغدغه از گذشته‌های دور همراه تولید بوده و همچنان ادامه دارد. طراحان بسیاری برای انتخاب یک ظاهر جذاب و کاربردی همراه با تخصص و دانش در این زمینه فعالیت می‌کنند.

طراحان با الهام گرفتن از عناصر مرتبط با محصول چون هندسه محصول، منشاء محصول یا جغرافیای تولید آن اقدام به طراحی بسته‌بندی می کنند. کمک گرفتن از بسته‌بندی خلاقانه داده‌های بازار شناسی و خلاقیت طراح دو ویژگی بسیار مهم برای رسیدن به یک بسته بندی مناسب می‌باشد.

طریقه‌ی ارزیابی بسته‌بندی منتخب

ارزش‌گذاری ساختار بسته‌بندی

طراحی بسته‌بندی ممکن است با پیشنهادات و ایده‌های مختلفی همراه باشد. انتخاب یکی از کاربردی‌ترین و موثرترین نوع آن نیاز به ارزیابی و آزمون دارد. روش‌های آزمون و ارزیابی بسیاری در این زمینه وجود دارد که زمانی موثر واقع می‌شوند که تا حد ممکن به حالت واقعی خرید نزدیک باشند. یکی دیگر از موارد تاثیرگذار در نوع بسته‌بندی، مساحت جغرافیایی در نظر گرفته شده برای عرضه‌ی محصول می‌باشد، اینکه محصول شما در یک بازار بین‌المللی با محصولات مشابه رقابت می‌کند یا در بازار محلی با محصولات تازه وارد، می‌تواند در انتخاب و آزمون بسته‌بندی حائز اهمیت باشد.

عوامل موثر در نوع بسته‌بندی

اگر بخواهیم به عوامل موثر در نوع بسته‌بندی بپردازیم، مواردی چون ماده‌ی بسته‌بندی، نیازهای مصرف کننده، نیازهای خرده فروش و انبار، الگوی هندسی، فرایند تولید، ملاحضات لجستیکی و ملاحظات زیست محیطی همگی در طراحی بسته‌بندی اثرگذار خواهند بود.

جمع آوری چنین اطلاعاتی باید از جانب سازمان صورت گیرد و کلیه‌ی داده‌های مورد نظر به تفکیک، از بخش‌های مختلف سازمان در اختیار تیم طراح قرار گیرد. در نهایت تیم طراحی با در نظر گرفتن این اطلاعات و استدلالهای مشخص و واقعی، ارتباطی منطقی بین گزینه‌ی نهایی و نیازمندی‌های بخش‌های مختلف برقرار می کند. ارتباط چنین اطلاعاتی با سایر بخش‌های مورد نظر به آسانی قابل انجام نیست و نیازمند افرادی متخصص و با تجربه در این زمینه است که واقف به امور فنی نیز باشد.

ویژگی‌های بسته‌بندی از نظر فنی

افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند در مورد مواد بسته‌بندی، روش‌های تولید، قوانین مرتبط با محصول و استانداردهای حمل و نقل تجربیات بالایی دارند و همواره چنین اطاعاتی را لازمه‌ی طراحی بسته‌بندی مورد توجه قرار می‌دهند. عدم توجه به انتخاب طراح مناسب می‌تواند خسارات جبران ناپذیری را برای تولیدکنندگان به همراه داشته باشد.

یک بسته‌بندی نامناسب ممکن است محصول را دچار فساد کند، در حین حمل و نقل آسیب ببیند، استفاده‌ی آن برای مصرف‌کننده مشکل باشد یا در ظاهر جذابیتی برای مشتریان نداشته باشد.

بسته‌بندی مواد غذایی

ارزش‌گذاری ساختار بسته‌بندی

زمانی که محصول مورد نظر در گروه موادغذایی است پروسه‌ی انتخاب بسته‌بندی با حساسیت بسیار بالاتری انجام می‌پذیرد. و در چنین مواردی عمق دانش فنی و صلاحیت کار طراح یا مهندس بسته‌بندی در ارتباط با ارزیابی عناصر مورد نظر اهمیت بسیار بالایی دارد.

اگر نگاهی به روند بسته‌بندی محصولات در کشور عزیز خود بیاندازیم متوجه خواهیم شد که مشتریان تمایل بیشتری برای خرید محصولات بسته‌بندی شده دارند و از طرفی می‌توان تاثیر بسته‌بندی های خلاقانه و کارآمد را بر روی زندگی مردم لمس کرد. بسته‌بندی‌هایی که راحتی استفاده از محصول را برای مشتریان مهیا می‌کنند یا پس از اتمام محتوای آن مجدد در سایر بخش‌های زندگی مورد استفاده قرار می‌گیرند بیشتر مورد توجه هستند.