بسته‌بندی تنها ویژگی محصول می‌باشد که می‌تواند در برخورد اول روی تصمیم‌گیری مشتریان تاثیر بگذارد. از این رو بسته‌بندی‌ها یکی از مراحل بسیار مهم در فرایند فروش محصول محسوب می‌شوند. در طول زمان، ایده‌ها و پیشنهادات فراوانی برای یک بسته‌بندی مناسب و استاندارد ارائه و همواره به تعداد آن‌ها افزوده می‌شود.

هدف از بسته بندی

بسته بندی در گذشته تنها برای محافظت از محصول مورد استفاده قرار می‌گرفت ولی امروزه مسئولیت و نقش‌های بسیاری برای آن در نظر گرفته‌اند. یک بسته‌بندی باید اطلاعات کافی در مورد محصول برای مشتری به همراه داشته باشد، جذابیت داشته باشد، شخصیت و شان مشتری را حفظ کند، به مصرف کننده احترام بگذارد، حمل محصول را آسان کند و برند تجاری شرکت مورد نظر را در ذهن مشتری هک کند. در ادامه به تعدادی از ویژگی‌های طراحی بسته‌بندی مناسب و استاندارد اشاره خواهیم کرد.

جذابیت و زیبایی ظاهری بسته‌بندی

ویژگی‌های طراحی بسته‌بندی

اولین ارتباط مشتری با محصولات از طریق بسته‌بندی آن‌ها اتفاق می‌افتد.  استفاده از طرح‌های خلاقانه در بازکردن بسته‌بندی می‌تواند هیجان دلنشینی در مصرف‌کننده ایجاد کند. یک بسته بندی می‌تواند در عین سادگی بسیار جذاب به نظر برسد. پس اولین قدم در طراحی بسته‌بندی ظاهر آن است.

سبک و بادوام باشد

یکی از چالش‌های بسیار بزرگ در حوزه‌ی بسته‌بندی وزن و دوام آن می‌باشد تا در حین حمل و نقل آسیب نبیند و توسط مصرف‌کننده به راحتی قابل حمل باشد.

انتقال برند تجاری

یکی دیگر از ویژگی‌های بسیار مهمی که در طراحی بسته‌بندی باید مورد توجه قرار گیرد انتقال برند تجاری شرکت توسط محصول می‌باشد. طراحی باید به گونه‌ای خلاقانه صورت گیرد که تصویر برند مورد نظر را در ذهن مصرف‌کننده هک کند به طوری با هر بار دیدن تصویر برند، در مکان‌های مختلف محصول مورد نظر در ذهن مصرف‌کننده تداعی شود. استفاده مناسب برند تجاری در محصول هزینه‌های تبلیغات را به صورت چشم‌گیری کاهش می‌دهد.

امنیت محصول

برخی از محصولات با توجه به ویژگی‌های ساخت خود دارای حساسیت بسیار بالایی هستند و با کوچکترین سهل‌انگاری دچار آسیب می‌شوند. وزن و اندازه‌ی محصول دو مورد بسیار مهم برای انتخاب یک بسته بندی مناسب می‌باشد که می‌تواند امنیت محصول را برای مصرف کننده مهیا کند.

راحتی استفاده

ویژگی‌های طراحی بسته‌بندی

توجه به راحتی استفاده از محصول برای مشتری از دیگر ویژگی‌های مهم در طراحی بسته‌بندی می‌باشد. اینکه یک مصرف کننده بتواند به راحتی بسته‌بندی را باز و از محصول داخل آن استفاده کند بسیار مهم است. استفاده از خلاقیت متناسب با نوع محصول در کابردی بودن آن بسیار موثر است. برای مثال بسته بندی‌های حاوی نوشیدنی باید طوری طراحی شوند که به راحتی روی یک سطح صاف بایستند تا بتوان به راحتی آن را در یخچال یا کابینت نگهداری کرد. از دیگر بسته‌بندی‌های خلاقانه که در بازار برای حبوبات وجود دارد استفاده از چسب یا کشوی پلاستیکی می‌باشد. که هر بار بعد از استفاده، می‌توان توسط آن چسب یا کشو درب محصول را بست تا مانع ریختن محصولِ داخلِ آن شود.

همه‌ی این ویژگی‌ها در کنار هم می‌تواند یک بسته‌بندی مناسب و کارآمد را برای محصول شما به ارمغان بیاورند. فقدان هر کدام از این ویژگی‌ها باعث نقص در بسته‌بندی محصول شده و عدم رضایت مشتری را به همراه خواهد داشت.