زمانی که وارد یک مرکز خرید می‌شوید تمام محصولات را به صورت بسته‌بندی شده در قفسه‌ها مشاهده می‌کنید. بسته‌بندی‌های متنوع با رنگ‌ها و اندازه‌های مختلف در کنار هم شکل مرتب و منظمی را به مراکز خرید و فروشگاه‌ها بخشیده‌اند. با تحقیقاتی که در زمینه‌ی سَبک خرید مشتریان انجام شده، آن‌ها بیشتر تمایل دارند از محصولات بسته‌بندی شده استفاده کنند. بسته‌بندی علاوه بر محافظت از محصول و ارزش افزوده نقش‌های بسیار دیگری را ایفا می‌کند به همین دلیل امروزه بسته‌بندی به بخش جدانشدنی از یک محصول تبدیل شده است. و همین موضوع باعث رونق بخشیدن به برخی از کسب‌وکارهای مرتبط شده است.

مواردی که قرار است در این مقاله به آن‌ها بپردازیم اثبات می‌کند که بسته‌بندی یک مورد بسیار مهم در فرایند فروش می‌باشد و چگونه می‌توان توسط آن مشتری را برای یک خرید هدفمند سوق داد.

محافظت و نگهداری

همانطور که در ابتدای مقاله نیز به آن اشاره کردیم اولین هدف از بسته‌بندی محافظت و نگهداری از محصول می‌باشد. برخی از محصولات با توجه به درجه‌ی حساسیت خود نسبت به ضربه و هوای آزاد، بسته‌بندی متفاوتی دارند. برای مثال بسته‌بندی تخم مرغ به گونه است که در آن برخوردی صورت نگیرد و درصورت ضربه یا سقوط کمتر دچار آسیب شوند.

استفاده‌ی آسان و بدون دردسر

بسته‌بندی بخش جدانشدنی از محصول

هر بسته‌بندی فارغ از جنس مواد و طراحی آن باید بدون زحمت و به راحتی با دست قابل باز شدن باشد. برخی از بسته‌بندی ها با وجود جنس مقاومی چون پلاستیک با یک ایده‌ی خلاقانه از طرف طراح، به راحتی باز شده و استفاده می‌شوند. و همینطور بسته‌بندی باید بگونه‌ای باشد که تا پایان یافتن محصول مقاومت خود را حفظ کند.

برند تجاری و تثبیت جایگاه

بسته‌بندی می‌تواند همانند آگهی‌های تبلیغاتی حامل برند تجاری شما باشد و به راحتی ارزش، معنا، مفهوم و هدف یک محصول نهایی را به تصویر بکشد. بسته‌بندی می‌تواند سرنخ‌هایی همانند بو، صدا و تصویر را به صورت بی‌اختیار و ناخودآگاه در ذهن مشتری ایجاد کند و به این صورت ارتباط منطقی میان بسته بندی، جوهره و ماهیت یک برند ایجاد خواهد شد.

رقابت با سایر محصولات

بسته‌بندی ابزاری است که توسط آن می‌توانید در بازار رقابت، حرفی برای گفتن داشته باشید. هر چه میزان ایده‌های به کار برده شده در بسته‌بندی هدفمند و کارآمد باشند مشتری بیشتری را به سمت خود جلب خواهند کرد. ایجاد تمایز از ابزارهای منحصر به فرد رقابت است که می‌توان با ایده‌های جذاب، محصول خود را در ذهن مصرف‌کننده ماندگار کنید.

بسته‌بندی بخش جدانشدنی از محصول

موارد بیان شده جزو مهم‌ترین نقش‌های یک بسته‌بندی خوب به شمار می‌روند و آن را جزو اجزای جدانشدنی یک محصول معرفی می‌کنند. عوامل دیگری چون استفاده‌ی منحصر به فرد و موقعیت طلبانه، ارتباط برقرار کردن، ایجاد تمایز، ارزش آفرینی، تثبیت جایگاه و… نیز برای بالا بردن جایگاه محصول و فروش بیشتر موثر و کارآمد هستند.

توسط یک بسته‌بندی خلاقانه می‌توان ابتکار عملی متمایز را بدست گرفت و سمت و سویی صنعتی را به مسیر تولید بخشید. بسته‌بندی موجب می‌شود دو محصول با محتواهای یکسان درصد متقاضی متفاوتی را به خود اختصاص دهند. پس چشم‌پوشی از آن می‌تواند به راحتی روی کسب‌و کار شما تاثیر منفی داشته باشد.