اگر در نگاه به رنگ‌ها دقت کرده باشید به احساس درون آن‌ها پی‌خواهید برد. هر فرد بر اساس روحیات درونی و جایگاه اجتماعی با برخی از رنگ‌ها ارتباط برقرار می‌کند. اینکه شخصیت آرام، مطیع، امیدوار، منطقی، پر از شور و شوق و … باشد در انتخاب‌های شما تاثیرگذار خواهد بود. یکی دیگر از موارد بسیار مهم از دید افراد جوامع مختلف، نمادها هستند. قوانین حاکم بر جامعه، فرهنگ و مذهب رایج در آن می‌تواند تصور افراد را نسبت به برخی از نمادها، خوشایند یا مطلوب جلوه دهد.

استفاده از نمادها و رنگ‌ها در بسته‌بندی محصولات مختلف، با توجه به توضیحاتی که در مقدمه به آن اشاره شد در میزان جذب مشتری و درصد فروش تاثیر به‌سزایی دارد. شناخت جامعه‌ی هدف متناسب با محصول تولیدی، امری بسیار مهم است که باید مورد تحقیق و بررسی صاحبان کسب‌وکار قرار بگیرد. در ادامه به توضیح روانشناسی رنگ‌ها و نمادهای مورد نظر برای بهبود فرایند بسته‌بندی محصولات خواهیم پرداخت.

دلیل توجه به اهمیت رنگ‌ها در بسته‌بندی محصولات

رنگ ارغوانی

رنگ ها و نماد ها در بسته بندی

از لحاظ روانشناسی رنگ ارغوانی نشانه‌ی تشریفات و شکوه می‌باشد. در برخی از کشورها این رنگ به نشانه‌ی دلتنگی برای میهن در تصور افراد جا افتاده است. طبق بررسی‌هایی که در زمینه‌ی رنگ‌ها صورت گرفته، ارغوانی محبوب کودکان به خصوص دختربچه‌ها قرار دارد. این رنگ در برخی از کشورها نشانه‌ی سوگواری و مرگ است و در برخی دیگر نشان از نجابت و شرافت می‌باشد. نقاش و دانشمند معروف لئوناردو داوینچی معتقد است که این رنگ می‌تواند توانایی تفکر و تخیل را تا 10 برابر افزایش دهد. در کشورهای مسیحی نماد توانگری و در چین یک رنگ بدیمن و بداقبال می‌باشد.

بنفش

این رنگ نماد رنج و همدردی در بسیاری فرهنگ‌ها نمود پیدا کرده به همین دلیل استفاده از این رنگ‌ها در بسته‌بندی موادغذایی و دریایی توصیه نمی‌شود.

رنگ‌های محبوب در کشور چین طلایی، سفید، ارغوانی، صورتی و نقره‌ای می‌باشد که نماد خوشبختی است و استفاده از آن در بسته‌بندی، کیفیت محصول را در ذهن افراد این جامعه تداعی می‌کند.

رنگ‌های سبز و نارنجی در پاکستان؛ سفید، قرمز و سبز در ایران، استفاده از رنگ‌های مکمل سفید-قرمز و نارنجی-قرمز در سنگاپور، در انگلستان رنگ‌های سفید، قرمز و ارغوانی، آلمان و بلژیک رنگ‌های زرد و قرمز و در کشورهایی چون دانمارک، کانادا و اتریش  رنگ‌های سفید و قرمز و … در میان مردم محبوبیت بالاتری دارد.

پس توجه به رنگ‌ها در بسته‌بندی محصولات مختلف می‌تواند حس خوبی را برای مشتری و مصرف‌کننده ایجاد کند.

نمادها

رنگ ها و نماد ها در بسته بندی

نمادها نیز همانند رنگ‌های مختلف با توجه به قانون، فرهنگ و مذهب روی انتخاب‌های مردم جوامع مختلف تاثیر‌گذار خواهد بود. برای مثال بامبوی سبز در کشور چین نماد کهنسالی است و استفاده از این نماد روی محصولات گویای مناسب بودن آن برای افراد میان‌سال می‌باشد. موج، نماد نظم و انضباط می‌باشد و وجود آن در برچسب‌های مواد غذایی و دریایی به معنای دقت صرف شده روی تولید محصولات می‌باشد. خرس نماد توانگری و زنبور به دلیل کارزیاد و مفید نشانه‌ی صنعت‌گری می‌باشد. شکوفه‌ی ماگنولیا نشانه‌ی زیبایی و امید، گل رز نمودی از جوانی، ببر مظهر شجاعت و جسارت، شمشیر نمادِ از بین برنده‌ی بدی‌ها و وجود آن روی محصول نشانه‌ی شفابخشی است. در هند گاو نماد مقدسی است پس استفاده از آن روی بسته‌بندی مواد غذایی توصیه نمی‌شود. در کشورهای اسلامی خوک نشانه‌ی ناپاکی و حرام بودن غذای بسته‌بندی شده می‌باشد.

ممکن است یک نماد در برخی از فرهنگ‌ها مثبت و در برخی دیگر به صورت منفی تعبیر شود. برای مثال اگر چه در کشور سنگاپور لاکپشت نماد شیطان می‌باشد ولی در فرهنگ های دیگر نماد پاکدامنی و نجابت است.

با این اوصاف تحقیق در زمینه‌ی رنگ‌ها و نمادها برای استفاده‌ی آن‌ها در بسته‌بندی محصولات حائز اهمیت می‌باشد. این مورد در زمینه‌ی کالاها و محصولات صادراتی از جایگاه ویژه‌تری برخوردار است.