تاریخچه بسته بندی

وقتی دانشی از کشاورزی و دامداری وجود نداشت انسان‌ها بر روی زمین به دنبال موادغذایی حرکت می‌کردند و یکجانشینی معنایی نداشت. پس از رسیدن به هر منطقه‌ی آباد، در حد نیاز خود از آن استفاده کرده و تا زمانی که محصولی وجود داشت در آن منطقه می‌ماندند، پس از اتمام دوباره به دنبال محصول در سایر مناطق دوباره به راه می‌افتادند.

پس از یافتن پناهگاه برای یکجانشینی ناچار بودند غذا را از مناطق مختلفی جمع‌آوری کرده و به پناهگاه خود بیاورند. یکجانشینی باعث ایحاد نیازهایی در قالب بسته‌بندی برای انسان‌ها ایجاد کرد. آن‌ها معمولا از پوست کدوی خشک شده، صدف‌ها، برگ‌ها و پوست حیوانات برای جابه‌جایی و نگهداری مواد غذایی همچون آب، شیر، ماست، روغن و …استفاده می‌کردند.

با ظهور انقلاب صنعتی تحول اساسی در تولید، نگهداری و انتقال کالاهای مصرفی صورت گرفت. به مرور با شدت گرفتن رقابت میان تولیدکنندگان و بازرگانان سیستم بسته‌بندی را نیز وارد چرخه‌ی تولید کالاها و محصولات متعدد کرد. پس از آن علومی نظیر روانشناسی فردی، اجتماعی و ارگونومی نیز به این مجموعه افزوده شد. توسعه‌ی بسته‌بندی سبب مستقل شدن این صنعت از مجموعه صنایع دیگر شد و رقابت و نیاز سبب گردید که صنایع بسته‌بندی سهم قابل توجهی از بودجه‌های شرکت‌های تولیدی را به خود اختصاص دهند.

بسته‌بندی توسط قوطی‌های فلزی

احساس نیاز به بسته‌بندی بهتر و مقاوم‌تر منجر به پدید آمدن ظروف و بسته‌بندی فلزی شد. صنعت قوطی‌سازی از دوره‌ی ناپلئون شروع به کار کرد. این قوطی‌های فلزی ابتدا به سختی با دست ساخته می‌شدند تا اینکه از اوایل قرن بیستم این عمل به صورت مکانیزه و توسط دستگاه‌های طراحی شده برای ساخت، پر کردن و بستن درب قوطی‌ها با سرعت بالا انجام شد.

بسته‌بندی کاغذی و مقوایی

تاریخچه بسته بندی

بسته‌بندی‌ها و قوطی‌های کاغذی و مقوایی پس از ساخت کاغذ وارد صنعت بسته‌بندی شدند. پیش از آن بسته‌بندی توسط چوب نیز در بین صنایع مختلف رواج داشت.

بسته‌بندی پلاستیکی

پس از گذشت زمان در سال 1935 شیمی‌دان‌های انگلیسی طی واکنشی، تحت فشار زیاد موفق به ایجاد اتیلن شدند که در مسیر صنایع بسته‌بندی پیشرفت غیرمنتظره‌ای در انگلستان رخ داد.

از اواخر قرن 19 بطری‌های شیشه‌ای برای آب جو، آب معدنی، سس، ترشی، مربا و … پدیدار شد. ساختن بطری معمولا در آن دوره با فوت کردن در شیشه‌ی مذاب ایجاد می‌شد و هر کدام از آن‌ها اشکال مختلفی به خود می‌گرفتند. سپس پس از طی زمان، روش‌های مدرنی برای تولید بطری ایجاد شد که بشر توسط آن توانست بطری را در اندازه‌ها و ابعاد مختلف به تولید انبوه برساند. چه بسا که امروزه مواد و محصولات متعددی برای بالا بردن کیفیت محصول از این نوع بسته‌بندی استفاده می‌کنند.

تاریخچه بسته بندی

پس از شیشه، پلاستیک با فرمول‌های شیمیایی مختلف چون پلی اتیلن، پلی پروپلین، PET، پلی استایرن، نایلون و PVDC به صنعت بسته بندی پا گذاشتند.

  • پلی‌اتیلن: از مزایای پلی‌ایتیلن عدم واکنش آن با محصول و قابلیت دوخت حرارتی آن بود. برای استفاده از از این مواد برای بسته‌بندی انواع بطری شیر برای ممانعت از ورود نور خورشید مقداری رنگ سفید یا تیتانیم‌دی‌اکساید به آن افزوده می‌شد.
  • پلی‌پروپلین: از پروپلین در تولید انواع درب پلاستیکی، و نوع دیگر آن برای بسته‌بندی چیپس، پفک، ماکارونی و … استفاده می‌شود و از نمونه‌ی سوم آن در بسته ‌ندی ویفر، شکلات، پودر سوپ و …بهره می‌برند.
  • PET: PET نیز یک ماده‌ی پلاستیکی برای بسته‌بندی روغن مایع، نوشابه، و انواع نوشیدنی‌ها مورد استفاده قرا می‌گیرد و مزایایی چون شفافیت بطری، جلوگیری از ورود گازها به داخل بطری، سبک و مقاوم بودن را به خود اختصاص داده است.
  • پلی‌استایرن: نوع دیگری از پلاستیک می‌باشد که در تولید ظروف یکبار مصرف رواج دارد. همچنین در بسته‌بندی ماست، مرباهای یکبارمصرف و … نیز از این نوع پلاستیک استفاده می‌شود.
  • نایلون: نایلون در فراورده‌های گوشتی همانند سوسیس و کالباس کاربرد وسیعی دارد. همچنین برای بسته‌بندی‌های تحت خلاء همانند گوشت تازه و پنیر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • PVDC: این نوع از پلاستیک نیز از خانواده‌ی نایلون‌ها می‌باشد که بیشتر از آن برای بسته‌بندی‌های تحت خلاء مورد استفاده قرار می‌گیرد.