بسته‌بندی یکی از فرایندهای بسیار مهم در تولید محصول می‌باشد. بسته‌بندی علاوه بر محافظت از محصول می‌تواند اطلاعات مفیدی درباره‌ی محصول به مشتری انتقال دهد، شرکت سازنده و برندتجاری آن را معرفی نماید، درصد فروش را افزایش دهد، بین محصولات مشابه تمایز ایجاد کند، حمل‌ونقل و انبار و چیدمان را برای مشتریان آسان کند.

عدم توجه به فرایند بسته‌بندی موجب گم‌نام ماندن شرکت تولید کننده و برندتجاری آن می‌باشد. یکی از مشکلات مهم بر سر راه محصولات صادراتی کشور در سال‌های اخیر عدم برخوداری ار بسته‌بندی مناسب در بازارهای داخلی و جهانی می‌باشد. این موضوع اگرچه در بسیاری از محصولات صادراتی مانند پسته و زعفران به علت تقاضاهای بازار مقصد و مسائل بهداشتی این اقلام شکل مناسب‌تری نسبت به گذشته به خود گرفته است ولی در محصولاتی همانند صنایع‌دستی که نمونه‌ی آشکار میراث فرهنگی کشور عزیزمان ایران به شمار می‌آیند هنوز بسته‌بندی موضوعی است که مورد عدم توجه سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته قرار دارد.

الزامات طراحی و تولید بسته بندی صنایع دستی

بیشتر صنایع‌دستی حالت تزیینی دارند و در بیشتر مواقع به عنوان هدیه برای اطرافیان تهیه می‌شوند. این اقلام برای توریست‌هایی که از صنایع‌دستی ایران در داخل کشور یا نمایشگاه‌هایی در خارج کشور بازدید می‌کنند نیز بسیار جذاب است و نکته‌ی حائز اهمیتی که در محدوده‌ی این موضوع قرار دارد این است که آن‌ها زمانی حاضرند مبلغی را برای خرید یک محصول فرهنگی با ارزش پرداخت کنند که نسبت به محصول مورد نظر شناخت پیدا کنند که تمامی این موارد می‌تواند باعث ایجاد یک بسته‌بندی با سلایق و علایق فرهنگی کشور مقصد انجام گیرد.

از دلایلی که باعث شده تا به امروز هیچ فعالیتی در زمینه‌ی ایجاد بسته‌بندی برای صنایع دستی انجام نشود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تفکر اشتباه در ماهیت تولید و عرضه‌ی سنتی
  • عادت کردن به وضع موجود و عدم احساس نیاز
  • نبود سایز استاندارد و تنوع در اندازه‌های محصولات صنایع دستی
  • تصور اشتباه در مورد بالا رفته هزینه‌ی محصول همراه با بسته‌بندی
  • عدم احساس نیاز رقابت با محصولات مشابه  و ایجاد تمایز
  • عدم حمایت توسط سازمان‌های وابسته
  • عدم شناخت تولیدکنندگان صنایع دستی از فرایند بسته‌بندی
  • و…

با دانش و خلاقیت در طراحی می‌توان با توجه به جنس، اندازه، درجه‌ی حساسیت صنایع‌دستی بسته‌بندی در خور و متناسب با فرم کلی آن ایجاد کرد. ایده‌های مختلفی جهت بسته‌بندی صنایع دستی وجود دارد.

الزامات طراحی و تولید بسته بندی صنایع دستی

از آنجایی که صنایع‌دستی ریشه در تاریخ و تمدن کشور عزیزمان دارد می‌توانیم با استفاده از نقوش تاریخی ظاهر آن را برای بینندگان، زیبا و جذاب نماییم. گرافیکی که برای طرح روی بسته‌بندی انتخاب می‌شود بهتر است با محصول فرهنگی داخل آن ارتباط داشته باشد. می‌توان بخشی از بسته‌بندی را به معرفی محصول به دو زبان مادری و انگلیسی اختصاص داد. بهتر است زبان دوم با زبان بازار مقصد هماهنگی داشته باشد. با این کار می‌توانید محصول خود را به سراسر جهان معرفی کنید.

حتی با استفاده از نماد خاص هر استان، می توان محل دقیق ساخت صنایع دستی را برای مصرف کننده ترسیم کرد. برای مثال گنبد سلطانیه نماد شهر زنجان و چادرهای عشایر نماد فرهنگی استان‌های عشایری می‌باشد.

استفاده از یک برند تجاری می‌تواند ارزش محصول را در نزد خریدار مرغوب و با کیفیت ارائه دهد. برندسازی یکی از عوامل موفقیت در صنایع مختلف می‌باشد.

عدم توجه به موضوع بسته‌بندی محصول شما را به نام مناطق و کشورهای خارجی ثبت خواهد کرد. تولید اصلی در ایران انجام می‌شود و به دلیل عدم بسته بندی، برند و نام شرکت خارجی روی آن نقش می‌بندد و این موضوع بسی دردآور است.