بسته‌بندی یکی از فرایندهای بسیار مهم عرضه‌ی کالا است که از سالیان بسیار دور توسط بشر برای حفاظت و نگهداری از محصول ایجاد شده که امروزه ویژگی‌های دیگری چون ماندگاری، زیبایی، چاپ مرغوب و … نیز در آن مورد توجه است. بر اساس نوع محصول از مواد مختلفی چون کاغذ و مقوا، مشتقات نفتی، شیشه و آلیاژهای فلزی برای بسته‌بندی استفاده می شود. هر کدام از این مواد با توجه به خصوصیات منحصر به فردشان برای بسته‌بندی کالاهای مختلف انتخاب می‌شوند. برخی از این مواد به دلیل ویژگی مقاومتی و برخی دیگر به دلیل سبکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. بسته‌بندی مواد غذایی در این حوزه از اهمیت ویژه‌ای برخودار است و مواد باید به گونه‌ای انتخاب شود که مانع از ورود اکسیژن، نور، دی‌اکسید کربن و  رطوبت به داخل بسته‌بندی شود. این گونه بسته‌بندی‌ها معمولا به صورت چند لایه صورت می‌گیرند.

یکی از مواد بسیار مهمی که در بکارگیری بسته‌بندی نسبت به سایر مواد بیشتر مورد استفاده قرا می‌گیرد کاغذ و مشتقات آن می‌باشد. اگر توجه کرده باشید این جنس از مواد در بسته‌بندی داروها، انواع پمادها، بسته‌بندی لوازم آرایشی، ابزار و دستگاه‌های مختلف، بسته بندی مواد غذایی خشک، داروهای گیاهی، انواع دمنوشها و … به کرات قابل مشاهده است. در این مقاله سعی داریم به معرفی انواع کاغذهای مناسب برای بسته‌بندی بپردازیم.

کاغذ مناسب بسته‌بندی

می‌توان از کاغذ به عنوان کهن‌ترین متریال بسته‌بندی در تاریخ یاد کرد. امروزه گستره‌ی وسیعی از بسته‌بندی‌های تولیدات مختلف را به دلایل زیست محیطی، انعطاف‌ پذیری، صرفه‌ی اقتصادی، محافظت و تبلیغات از جنس کاغذ و مشتقات آن انتخاب می‌کنند. نوع محصول در میزان استقامت و ضخیم بودن کاغذ نقش مهم و موثری دارد. در ادامه به انواع مختلف از این گروه بسته‌بندی اشاره خواهیم کرد.

انواع کاغذ و مقوا در صنعت چاپ و بسته‌بندی

  • کاغذ تحریر
  • کاغذ و مقوای گلاسه
  • مقوای پشت طوسی و پشت سفید
  • کاغذ صنعتی کرافت
  • کاغذ روزنامه
  • مقوای ایندل برد

که تنها موارد کاغذ و مقوای پشت طوسی و پشت سفیدو مقوای کرافت در صنعت بسته‌بندی مورد توجه قرار دارند.

کاغذ و مقوای پشت طوسی و سفید

کاغذ مناسب بسته‌بندی

این نوع جزو دسته‌های بازیافتی با گرماژهای متفاوت می‌باشد که یک طرف آن سفید است. مقوای پشت طوسی یا دوبلکس به صورت دولایه و توسط یک لایه‌ی مرطوب دیگر به یکدیگر چسبیده می‌شود.

از مزایای بسیار مهم این نوع از مقواها قابلیت چاپ بسیار بالای آن می‌باشد و بیشتر در بسته‌بندی مواد شوینده و بهداشتی همانند پودرها، جعبه‌ی کفش، دستمال کاغذی، جعبه‌ی خمیر دندان و انواع پمادها و … مورد استفاده‌ی تولید کنندگان قرار می‌گیرد.

کاغد و مقوای کرافت

این نوع کاغذ از سولفات خمیر پالپ با مقاومت بسیار بالا تهیه می‌شود. کاغذهای کرافت از تنوع بسیار بالایی برخوردار هستند، از کاغذهای کرافتی که سفیده نشده و برای بسته‌بندی استفاده می‌شود تا کاغذهای کرافت سفید شده که برای تهیه‌ی کاغذهایی که پیوستگی بافت آن قوی است. این نوع کاغذ با رنگ‌های قهوه‌ای و سفید تولید می‌شوند که برای بسته‌بندی در قالب جعبه، کارتن و پاکت به کار می‌رود. گرماژ و وزن این کاغذ بسیار متنوع می‌باشد. می‌توان از این نوع برای ساخت یک صد ترکیب در ورقه‌های سه‌لایه و پنج لایه مورد استفاده قرار داد. این کاغذ بیشتر مورد توجه کارخانه‌های تولید پاکت سیمان و همچنین ساک‌های کاغذی می‌باشد.