تمام طرح‌ها، نقوش و رنگ‌های موجود روی بسته‌بندی‌های متعددی که روزانه از نظر می‌گذارنیم همگی حاصل ایده‌ها و تلاش افراد متخصصی است که در زمینه‌ی طراحی گرافیک دانش و تجربه‌ی کافی را کسب کرده‌اند. ایجاد جذابیت در بسته‌بندی یکی از وظایف بسیار مهم این افراد می‌باشد. گرافیک روی بسته‌بندی اولین عامل تاثیر گذار روی مشتری می‌باشد که در نگاه اول صورت می‌گیرد. از این رو  توجه به این موضوع در فرایند تولید از اهمیت ویژه‌ای برخودار است که برای طراحی آن هزینه و زمان زیادی صرف می‌شود.

نقش گرافیک در بسته‌بندی

طرح‌ها و نقش‌های ایجاد شده روی بسته‌بندی، تجسمی از محتویات درونی آن می‌باشد که روی برقراری ارتباط با مشتری تاثیر به سزایی دارد. ایجاد تمایز یکی از اهداف ویژه‌ی فرایند بسته‌بندی می‌باشد که در میان محصولات مشابه قادر به برقراری ارتباط با مشتری است. بر اساس تحقیقات صورت گرفته هر بسته‌بندی به مدت سه ثانیه فرصت جذب مشتری را دارد. از این رو طراحی گرافیکی موفق می‌شود که بتواند در این سه ثانیه مشتریان بیشتری را نسبت به محصولات دیگر به خود جذب کند.

نقش گرافیک در بسته‌بندی

اهمیت نقش طراحی گرافیک در بسته‌بندی محصولات صادراتی برای ورود به بازارهای جهانی و افزایش فروش امری غیرقابل انکار است. در حالی که این موضوع در بازارهای داخلی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. شاید دلیل این امر وجود تفکرات اشتباه تولیدکنندگان و نبود راهنمای مناسب در این زمینه باشد.

شاخه‌ی گرافیک در بسته‌بندی

طراحی گرافیک بسته‌بندی یکی از زیر شاخه‌های کاربردی هنر گرافیک است که در بخش‌هایی چون تبلیغات و بازاریابی نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد. این شاخه از هنر در تلاش است که با تلفیق هنر، علم و تکنولوژی اثر بی‌نظیری را در نگاه مشتری ایجاد کرده و سهم قابل توجهی از بازار را به خود تخصیص دهد.

در برخی از بسته‌بندی‌ها همانند قوطی‌های فلزی و یا بسته‌های کاغذی و مقوایی که محتویات داخل بسته از دید مشتری پنهان است خلق یک اثر هنری توسط طراح می‌تواند علاوه بر برقراری ارتباط، تجسمی از محصول درون بسته‌بندی را در ذهن مشتری ایجاد می‌کند.

عوامل موثر در طراحی بسته‌بندی

طرح‌های ایجاد شده روی بسته‌بندی‌ها طرح‌های ساده‌ی گرافیکی یک شبه نیستند بلکه در پشت این تصویر باید موارد بسیاری از جمله رضایت مصرف‌کننده و تولید کننده نیز مورد بررسی قرار گیرد. روانشناسی رنگ ها و نمادهای استفاده شده روی بسته‌بندی نیز از عوامل دیگری است که باید در طراحی گرافیک مورد مطالعه و بررسی توسط طراح صورت پذیرد.

نقش گرافیک در بسته‌بندی

ویژگی‌های موثر یک طراحی موفق

طراح گرافیک با نوع اثری که خلق می‌کند بستر اعتمادسازی را برای مشتری فراهم می‌کند. این عکس ها و تصاویر به صورت و شیوه‌های مختلفی در طراحی بسته‌بندی استفاده می‌شود که با توجه به نوع کالا و بازار هدف متفاوت می‌باشند. گاهی لازم است از تصاویر و نقوش سمبلیک برای بسته‌بندی استفاده کرد. گاهی بسته به یک شخصیت تصویر سازی شده و گاهی نیز تصاویر واقعی یا گرافیکی از محتویات داخل بسته‌بندی احتیاج خواهد داشت تا نقش موثرتری را در ارتباط با مشتری ایفا کند. تمامی این موارد به دانش طراح گرافیست و شناخت او از طراحی ، گرافیک و بازار دارد.

دو بسته‌بندی متفاوت با محصولات مشابه می‌تواند ویژگی‌های لوکس بودن یا بی‌ارزشی را در ذهن مشتری تداعی کند. با این اوصاف یک طراح در حوزه‌ی طراحی گرافیک بسته‌بندی باید نیاز مشتریان و مخاطبان و حتی برداشت‌های ناخودآگاه آن‌ها نسبت به آنچه که می‌بیند و لمس می‌کند، بداند و آن را به تصویر بکشد. یک طراح موفق علاوه بر شناخت شخصیت مشتریان، از تمایل آن‌ها بیش از خودشان مطلع است.