بستهبندی علاوه بر ارزش افزوده و ایجاد جذابیت و محافظت از کالا در افزایش درآمد ملی و اشتغال هر کشوری تاثیر بسزایی داد. استفاده از بستهبندیهای مناسب و جذاب که بتوانند از مرحلهی تولید تا مصرف شکل ظاهری خود را حفظ کنند میتواند در افزایش روند فروش موثر باشد. صادرات کالا بیش از کیفیت محصول نیازمند طراحی خوب و مورد پسند مشتری در بستهبندی محصولات میباشد. در مجموع می توان گفت نقش بستهبندی محافظت از کالا، ایجاد ارزش بیشتر محصول در مقابل کالاهای مشابه توسط رقبا و ارائه اطلاعات به مصرف کننده برای جذب و فروش بیشتر توسط مشتری است.
بستهبندی ها باید با توجه به مکان وشرایطی که قرار است در آن ارائه شوند تغییر یابند. برای مثال بسته بندی محصولی که در بازار محلی عرضه میشود با بسته بندی محصولی که در بازار های جهانی و بین المللی به افراد جوامع مختلف ارائه خواهد شد متفاوت هستند. زمانی که انتخاب بستهبندی به مرحلهی نهایی رسید باید به دو مورد اطلاعات و برچسب و قانون مبداء و مقصد توجه کرد.
- اطلاعات و برچسب
شامل اطلاعاتی است که به صورت شفاف بر روی برچسب محصولات صادراتی درج میشود. اطلاعات برچسب، خود به دو قسمت اطلاعات ضروری و اطلاعات برندینگ تقسیم می شوند. اطلاعات الزامی شامل اطلاعاتی چون نام محصول، ترکیبات و مواد تشکیلدهندهی آن، تاریخ استفاده و شرایط نگهداری که مربوط به محصول است و الزام قانونی کشور مبدا و مقصد میباشد.
اطلاعات برندینگ نیز الزام برنامهی بازاریابی و برندیگ شرکت عرضهکننده میباشد.

- قوانین
باید قوانین حاکم بر بستهبندی کشور مقصد مورد بررسی قرار گیرد. برای مثال در اروپا استفاده از نی، حصیر یا پوشال برای بستهبندی غیرقانونی میباشد.
در قوانین بستهبندی کشور مقصد، باید محدودیت و استانداردهای بستهبندی،ضایعات بسته بندی، کالاهای خطرناک، بیمه و قراردادها باید مورد تحقیق و بررسی شرکت صادکننده قرار بگیرد. یکی از موارد قابل توجه در حوزهی صادرات بیمه میباشد. به طوری که اگر در حین حمل محموله آسیبی به محصولات وارد شود، بیمه میزان خسارت را پرداخت خواهد کرد؛ ولی اگر این خسارت ناشی از بستهبندی نامناسب باشد، تاثیر منفی بر بیمهی محموله خواهد گذاشت. یک الزام قانونی برای کاهش وزن و حجم بستهبندی صادراتی وجود دارد. شرکتهایی که ملزم به بستهبندی در ابعاد و وزنهای بالا هستند، باید در اداره محیط زیست ثبت نام کنند. در برخی از کشورها، قوانین سختگیرانهای برای تولید زباله و جمعآوری ضایعات مرتبط با بستهبندی وجود دارد که نشان دهندهی قابلیت بازیافت بستهبندی است.
- فرهنگ
از دیگر موارد مهم توجه داشتن به فرهنگ و سلیقهی افراد کشور مقصد میباشد. بستهبندی کالای صادراتی همانند بازاریابی باید پیشینهی فرهنگی مشتری شما را نیز منعکس کند و باید به زبان مادری، رنگها، شکلها، اندازهها و سایر ویژگیهایی که ممکن است از یک فرهنگ به فرهنگ دیگر تغییر کنند، توجه داشته باشیم.

بستهبندی در صادرات نقش بسزایی را ایفا میکند. به طوری که گاها هزینهی بستهبندی بیش از هزینهی تمام شده برای خود محصول میباشد. توجه به طرح بستهبندی و روانشناسی رنگها میتواند به فروش بیشتر و ایجاد موفقیت در مسیر مورد نظر بیانجامد.
هر بستهبندی با دربرداشتن اطلاعاتی لازم از محصول، نام شرکت، برند تجاری و طراحی منحصر به فرد میتواند در بین محصولات دیگر رقبا شناخته شود.
1 Comment
Comments are closed.