یکی از فواید بسته‌بندی که در مقالات پیشین نیز مورد بررسی قرار گرفت، عامل موثر در فروش بودن آن بود. وقتی شما در حال رقابت با رقبای خود در تولید محصولی مشابه هستید، تنها یک بسته‌بندی جذاب و منحصر به فرد می‌تواند عامل موفقیت و پیشی گرفتن شما از رقبایتان را فراهم کند. از لحاظ روانشناسی استفاده از اشکال و رنگ‌های مختلف در بسته‌بندی‌ها می‌تواند تعداد مشتریان شما را تغییر دهد. یک بسته‌بندی همانند یک لباس برای محصول است که از طرف تولید کننده میزان ارزش به مشتری را به نمایش می‌گذارد.

ارتباط با مشتری

بسته‌بندی کالا علاوه بر در دست داشتن اطلاعاتی درباره‌ی مواد استفاده شده در محصول، طریقه‌ی نگهداری و برند تجاری وارد حوزه‌ی جدیدی از نقش خود یعنی ارتباط با مشتری شده است.

امروزه بسته بندی حکم انتقال پیام فروشنده به خریداران می‌باشد. در اصل موضوع مهمی که در این حوزه مطرح است شامل ارتباطی دوطرفه می‌باشد که در آن تولیدکننده باید بتواند به زبان خریدار صحبت کند. بنابراین بسته‌بندی تنها یک محافظ کالا نیست که با یک طرح گرافیکی بتواند مشتری را به سمت خود جذب کند بلکه همانند یک موجود زنده‌ایست که در ارتباط با مشتری حرف برای گفتن دارد.

تبلیغات

چرا بسته‌بندی مهمترین عامل فروش است

بسته‌بندی یک تبلیغات فعال است که می‌تواند به صورت زنده محصولات شما را به مشتریان حاضر در مراکز خرید معرفی کند. محصولات خود را در کنار انبوهی از محصولات مشابه که در فروشگاه‌ها کنار یکدیگر چیده شده‌اند تصور کنید. چه روش دیگری می‌تواند باعث پررنگ دیده شدن محصول شما در کنار محصولات رقبا تا این اندازه تاثیرگذار باشد؟ پس ایده‌ی تبلیغاتی بسته‌بندی در همین راستا می‌تواند هزینه‌های تبلیغات از طریق روش های دیگر را به صورت چشم گیری کاهش دهد.

برندسازی

برندسازی یک موضوع بسیار مهم و تاثیرگذاری است که در فرایند بسته‌بندی باید مورد توجه قرار گیرد. یک بسته‌بندی خوب علاوه بر اینکه محصول را سالم و بی‌عیب و نقص به دست مصرف‌کننده می‌رساند می‌تواند با یک طراحی خوب برند شرکت تولید کننده را نیز به مشتری معرفی کنید. میزان جذابیت و خلاقیت استفاده شده در روی بسته‌بندی روی مدت زمان به خاطر سپاری برند در ذهن مشتری تاثیر بسزایی دارد. به عبارت دیگر چنین ارتباطی در هیچ روش دیگری چنین نتیجه‌ای را نمی‌آفریند.

چرا بسته‌بندی مهمترین عامل فروش است

چرا بسته‌بندی مهمترین عامل فروش است

پس همانطور که در بالا نیز به آن‌ها اشاره شد یک طراحی هوشمندانه در بسته‌بندی نماینده‌ی تجاری شما، ابزار تبلیغاتی در میان انبوه محصولات مشابه، منعکس کننده‌ی قیمت بالقوه برای مجاب کردن مشتری بابت پرداخت هزینه‌ی مورد نظر، یک محافظ عالی تا پایان استفاده از محصول، حامل اطلاعات مفید برای مصرف کننده، یک ابزار هویتی حافظ نام تجاری تولیدکننده، ایجاد تمایز با سایر محصولات مشابه، بازتابی از سطح مدرنیسم، خلاقیت و ویژگی‌های پیشرفته‌ی برند تجاری و آخرین شانس شما برای فروش محصول می‌باشد.

توصیه‌هایی در فرایند بسته‌بندی

اگر می‌خواهید بسته‌بندی محصول شما در نوع خود بی‌نظیر باشد بهتر است در این فرایند دقیق و سختگیرانه عمل کنید. خود را جای مشتری و مصرف‌کننده تصور کنید؛ از مواردی که در بسته‌بندی، شما را آزار می‌دهد چشم پوشی نکنید. اگر نکته ی آزار دهنده‌ای برای شما وجود دارد حتما برای مشتریان شما نیز وجود خواهد داشت. با عدم توجه به نقص‌های موجود بر روی بسته ‌ندی به شعور مشتری توهین نکنید. مشتری بسیار باهوش است و متوجه این توهین خواهد شد. زمانی که متوجه شوید محصول شما ارزش صرف زمان و هزینه‌ی بیشتری برای رفع نقایص خود دارد، مشتری نیز به شما وفادار خواهد بود.