بسته‌بندی می‌تواند یک تبلیغ فعال و زنده در مقابل مشتری‌ها و مصرف‌کننده‌ها باشد. تنها عاملی که محصول شما را در قفسه‌های مراکز خرید از سایر محصولات مشابه، متمایز می‌کند بسته‌بندی می‌باشد که می‌تواند بر اساس میزان خلاقیت و هزینه‌ای که برای آن صرف شده است یک تصویر ذهنی مطلوب یا نامطلوب بر ذهن مشتری داشته باشد.

یک بسته‌بندی علاوه بر محافظت از محصول و همراه داشتن برند و اطلاعاتی درباره محصول برای مشتری می‌تواند محصول خوب شما را تبدیل به یک محصول عالی و منحصر به فرد کند. همچنین یک طراحی عالی و خلاقانه برای بسته‌بندی تاثیر بسزایی در بازاریابی و میزان فروش محصول خواهد داشت. بسته‌بندی همانند یک شناسنامه جهت معرفی محصول از جانب شرکت تولیدکننده ایجاد می‌شود. در نظر داشتن دو ویژگی برای بسته‌بندی محصول لازم و ضروری می‌باشد.

  • کاربردی بودن
  • جذابیت

کاربردی بودن شامل هزینه‌ی کم، محافظت از محصول، سهولت درجابه‌جایی و شکل هندسی و سایز مناسب برای چیدمان می‌باشد. جذابیت نیز روی ویژگی‌هایی چون طراحی منحصر به فرد، رنگ، شکل ظاهری و متون روی بسته‌بندی تمرکز دارد.

تاثیر بسته‌بندی در فروش و جذب مشتری

ویژگی‌های یک بسته‌بندی موفق

یک طراحی بسته‌بندی موفق، سهم بیشتری از بازار را در مقابل محصولات مشابه به خود اختصاص می‌دهد. درصد فروش محصولات را بالا می‌برد. قادر است خود را در قفسه‌های مرکز خرید از سایر محصولات مشابه متمایز کند. وجود خلاقیت و جذابیت روی بسته‌بندی برند تجاری شرکت را در ذهن مصرف‌کننده هک می‌کند. همانند یک موجود زنده توانایی ایجاد ارتباط با مشتری را دارد.

ویژگی‌های مهم بسته‎بندی از نگاه مشتری

اگر توجه کرده باشید امروزه تمام صنایع موجود، از بسته‌بندی برای محصولات خود استفاده م‌ کنند. این نگرش بیشتر در محصولات غذایی نمود پیدا کرده است. یک بسته‌بندی جذاب و حرفه‌ای می‌تواند در نگاه اول مشتری را به سمت خود جذب کند. از ویژگی‌های دیگر در بسته‌بندی که برای مشتریان بسیار مهم می باشد راحتی حمل و برخوداری از حجم کم در طراحی بسته‌بندی می‌باشد که علاوه بر آسایش مشتری فضای کمتری را از مکان فروش محصولات خواهد گرفت.

استفاده از مواد قابل بازیافت یا سازگار با محیط زیست

 مورد بسیار مهمی که امروزه بین افراد جامعه در حال تبادل است، تلاش حداقل برای حفظ محیط زیست می‌باشد. اگر در ساخت طراحی بسته‌بندی میزان مواد مصرفی را کاهش می‌دهید و یا از مواد بازیافتی استفاده می‌کنید، این یک مزیت برای محصول شما از دید مشتریان محسوب خواهد شد. بسیاری از مشتریان حاضرند پول بیشتری را هزینه کنند تا محصولی سازگار با محیط زیست خود را خرید و مصرف کنند.

توجه به روانشناسی رنگ‌ها

تاثیر بسته‌بندی در فروش و جذب مشتری

روانشناسی رنگ‌ها نیز موردی بسیار مهم در فرایند بسته‌بندی به شمار می‌آید. استفاده از رنگ‌های متناسب با محصول می‌تواند روی احساس مشتری اثرگذار باشد. برای مثال رنگ‌هایی همانند سفید و آبی آرامش‌بخش و رنگ‌هایی همانند قرمز و نارنجی می‌تواند حس شور و هیجان برای مشتری پدید آورد. پس توجه به اینکه محصول شما یک کالای حیاتی است یا اینکه مقداری هیجان و شور در حین استفاده یا خوردن آن به مشتری منتقل می‌شود می‌تواند اثرگذاری فوق‌العاده‌ای به بسته‌بندی محصولات شما ببخشد.

علاوه بر کیفیت محصول، صرف هزینه و زمان برای ایجاد یک بسته‌بندی منحصربه فرد علاوه بر تبلیغات و بازاریابی کم هزینه، باعث افزایش سهم فروش در بازار خواهد بود. به یاد داشته باشید که بسته‌بندی آخرین شانس شما برای فروش محصول است.