بستهبندی عبارت است از یک پوشش و محافظ، که مسئولیت نگهداری از لحظهی تولید تا مصرف محصول را برعهده دارد. ویژگی محافظت از محصول دلیل اولیهای است که موجب پدیدار شدن صنعت بستهبندی در تولید محصولات میباشد و امروزه به عضو جدانشدنی آن تبدیل گشته است. یک بستهبندی، فرای از محافظت و نگهداری از محصول میتواند نقشهایی چون شناسنامهی محصول، برند تجاری شرکت تولید کننده، اطلاعات مورد نیاز برای مصرفکننده، تبلیغ، تمایز بین محصولات مشابه، بازاریابی، ارزش افزوده و … را دربرگیرد. با این اوصاف موضوع بستهبندی یک چالش بسیار بزرگ در جهان برای حضور در میدان رقابت فروش میباشد.
همهی بستهبندیهای موجود، با توجه به محتوای درون خود اهداف متفاوتی را دنبال میکنند، در ادامه به بررسی تعدای از این اهداف میپردازیم.
محافظت و نگهداری از محصول

یک بستهبندی خوب مانع نفوذ اکسیژن، بخار آب، آلودگی و گردوغبار، نور و اشعهی ماوراء بنفش میشود که بیشتر این ویژگیها در محصولات موادغذایی و دارویی مورد توجه قرار دارد که عدم عملی شدن هر کدام از این ویژگیها در بستهبندی، موجب فساد و از بین رفتن ماهیت اصلی محصول میشود. در برخی از بستهبندیها از مواد جذب اکسیژن استفاده میشود تا از این طریق افزایش طول عمر را برای محتوای بسته بندی به دنبال داشته باشد.
اطلاع رسانی
هر بستهبندی میتواند حامل اطلاعاتی چون نحوهی انبارش، طریقهی استفاده از محصول، ترابری، چگونگی حذف و نابود کردن بستهبندی و … باشد. تمامی بستهبندیها به خصوص بستهبندیهای استفاده شده در مواد غذایی، دارویی، پزشکی و شیمیایی باید مطابق استاندرادهای بینالمللی باشد.
ایمنی
یکی از نقشهای بارز بستهبندی، کاهش ریسک امنیتی برای سلامت محصول میباشد. بسته باید از مواد مقاوم و مناسب محصول انتخاب شود تا علاوه بر کاهش آسیب از دستبرد به محصول نیز جلوگیری کند.

سهولت
توجه به سهولت در توزیع، جابهجایی، نمایش، باز و بسته نمودن بسته تا پایان محصول، فروش، قابلیت حمل آسان و ویژگی ایستایی برای سهولت در انبارش از ویژگیهای بارز یک بستهبندی موفق است.
معرفی و تبلیغ رایگان
شما نمیتوانید در هر زمان و ساعتی همراه با محصول خود حرکت کنید و آن را برای مشتری و مصرفکنندگان معرفی کنید. محصول شما به تنهایی با توجه به هزینه و زمان صرف شده روی آن، وظیفه دارد خود را به معرف حضور خریداران برساند.
ایجاد تمایز
تنها شرکت شما توانایی تولید محصول مورد نظر را ندارد و رقبای بسیاری در بازار با تولید محصول مشابه در تلاش هستند بیشترین سهم فروش کالا را به خود اختصاص دهند. تنها روشی که میتواند سهم محصول شما از بازار را افزایش دهد، بستهبندی خلاق و منحصر به فرد است که به تنهایی در نگاه مشتری قادر است خود را از سایر محصولات مشابه، متمایز نشان دهد.
تمامی اهدافی که در راستای فرایند بستهبندی دنبال میشود از یک استراتژی پیچیده، به منظور جلب توجه مشتری و مصرفکننده تبعیت میکنند. همهی ما و تمامی خریداران قبل از خرید هر محصولی آن را با بستهبندی طراحی شده برای کالا مورد قضاوت قرار میدهیم. علاوه بر آن یک بستهبندی خوب، خریدار را برای پرداخت مبلغ هک شده روی محصول مجاب میکند و ارزش آن را در نظر مشتری بالا نشان میدهد.
2 Comments
Comments are closed.